Bevægelse rykker
Bevægelse-i-Skolen-05-21-14.jpg
Malene Schat-Eppers er foruden at være dansk-og idrætslærer også bevægelsesvejleder på Husum Skole. Hun er blandt andre med til at sørge for, at eleverne får rørt sig 45 minutter hver dag. Foto: Kaj Bonne.
Husum Skole har taget hul på den nye skolereform

Med den nye skolereform i udsigt er Husum Skole for længst gået i gang med at bevæge sig de 45 minutter om dagen, som reformen kræver, at alle elever skal.
Og der er da også fuld fart på, når 1. klasserne på Husum Skole bliver undervist i dansk. Her er man i fuld gang med at få bevægelse og læring kørt samme.
Her bliver der blandt andet kastet terninger med ord rundt i klasseværelset, og de 21 elever er ivrige for at gribe terningen og få lov til at læse ordene på terningen højt for hinanden.
Hver dag er der ”læsebånd” på Husum Skole. På et tidspunkt på dagen har hele skolen fra 0.-9. klasserne 20 minutter, hvor der skal læses og i dag, skal 1. klasse arbejde med de 120 mest hyppigt forkomne ord, med klyngeord og spørgeord.
Bevægelsesvejleder og dansklærer Malene Schat-Eppers er én af de lærer, der har stor erfaring i, hvor godt det er at få fysisk aktivitet og læring til at gå sammen hånd i hånd.
Hvis vi bevæger os inden, vi skal lære, så er vi mere klar til at tage information ind. Vi kan jo se, at bevægelse gør børnene mere friske, glade og modtagelige, fortæller Malene, der også opererer med begrebet ”Brainbreak” midt i undervisningen.
-Så står vi og klapper og gør noget, som er helt anderledes. Det gør, at den læring børnene lige har fået sætter sig bedre fast, siger Malene.
Men alle lære jo på forskellige måder. Nogle skal høre, andre skal se, mærke eller tænke logisk. Alt det er noget, Malene er bevidst om i sin undervisning.
-Vi bruger blandt andet Embodyment. Hvis jeg siger firkant, så kan det være abstrakt for børnene, men hvis jeg beder dem om at finde noget, der har fire kanter, eller lav en firkant med kroppen, så bliver det straks nemmere.
En dag spurgte jeg i klassen: ”Hvor langt kan I hoppe?”. En sagde, at han kunne hoppe 48 meter, og så gik vi udenfor for at hoppe og måle, hvor langt 48 meter i virkeligheden er. Det med at vende noget fra at være abstrakt til at blive konkret gør en stor forskel, siger Malene, der allerede har oplevet, hvordan aktivitet og bevægelse har gjort børnene dygtigere til at tage læring ind.
-Nogle af de børn, jeg normalt ville spotte til at have svært ved at koncentrere sig har meget nemmere ved det nu. Der er specielt kommet mere ro i klasserne, når vi bringer bevægelse ind i undervisningen, fastslår Malene.
Det ringer ud fra ”læsebånd” på Husum Skole og flere af børnene udbryder: ”Øv, skal vi have frikvarter nu?”
Ja, sådan er det. Børnene er virkelig glade for at lære, fastslår Malene, der som bevægelsesvejleder er spændt på at komme i gang med den nye skolereform.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Top