Fredag 21. juli 2017
Digital undervisning på Københavns skoler
Debatsvar fra Børne- og Ungdomsborgmester Pia Allerslev  på debatindlægget fra Jakob Ellekjaer, der blev bragt i Brønshøj-Husum Avis d. 13/5-14.
Skrevet af Pia Allerslev, Børne- og Ungdomsborgmester - 10. juni 2014, 11:56:05

Bring your own device (BYOD) er et relativt nyt begreb, som bliver rullet ud på Københavns folkeskoler i de kommende år. Brønshøj Skole er i front og er klar med BYOD allerede efter sommerferien. Det har fået Jakob Ellekjaer til at skrive et debatindlæg her i avisen. Han mener, at BYOD må være i strid med princippet om en gratis folkeskole, hvis læring og kommunikation fremover bliver lagt an på, at eleverne har deres eget it-udstyr med i skole.
Jeg kan forsikre om, at vi i København er fuldt bevidste om, at det skal være gratis at gå i folkeskole. Derfor har vi en udlånsordning på 4.000 computere og tablets til de elever, der ikke har eget udstyr. Men vi ved også, at det har langt de fleste skoleelever i dag, og de vil gerne bruge det. Private smartphones, tablets og computere udgør 75 procent af det udstyr, der logger på skolernes trådløse netværk i København. I Brønshøj er tallet 90 procent.
København skal levere en folkeskole, der lever op til det moderne samfunds krav om en stærk anvendelse af it. Det ses som værdiskabende i undervisningen, at en elev kan foretage en hurtig Google-søgning til sin opgave, videndele med sine klassekammerater og aflevere opgaver over nettet. Det er en helt naturlig udvikling, når it-teknologien er så udbredt og avanceret, som den er i 2014. Nutidens forældre har med rette en forventning om, at skoler og kommuner er med på beatet.
Det er vi i København. Vi har brugt 50 millioner kr. på at modernisere og udbygge skolernes trådløse netværk. Vi har nu 100 procent trådløs dækning på alle folkeskoler, og vi har en kapacitet, der sikrer, at alle elever og lærere kan logge på med minimum to enheder, hvilket mange af de ældste elever har fundet ud af.
Uden BYOD ville kommunerne ikke have mulighed for at indføre digital undervisning. Det ville være en uoverkommelig udgift at anskaffe udstyr til samtlige skoleelever. Det ville heller ikke være en smart måde at bruge de ressourcer, vi har til rådighed. Så når langt størstedelen af eleverne i forvejen er vel udstyrede hjemmefra, er det bedre at bruge skolernes midler til andre udgiftsposter, som f.eks. at sikre udstyr til de elever, der ikke har deres eget. Derfor ser jeg BYOD som en god løsning, der tager udgangspunkt i den teknologiske virkelighed, vi befinder os i.

Print artikel Print artikel

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

LÆS AVISEN ONLINE
DAGENS MEST LÆSTE NYHEDER
Brønshøj på Twitter