Torsdag 21. september 2017
Chalotte Runge (th.) i gang med et projektforløb med lærere og pædagoger. Foto: Privat.
Motion og bevægelse en del af skoledagen
I denne uge starter eleverne i en folkeskole, der er præget af reform og endnu mere fokus på trivsel og faglighed
Skrevet af Erik Fisker - 12. august 2014, 10:32:44

Som led skolereformen bliver motion og bevægelse en del af alle elevers skoledag i meget større omfang end tidligere. I gennemsnit skal eleverne dagligt have 45 minutters motion og bevægelse dagligt, og det forventes at dette vil styrke elevernes motivation, læring og sundhed. De københavnske lærere har i sidste uge selv været på skolebænken for at være bedre forberedt til de nye tider i folkeskolen.

– Folkeskolereformen er den største ændring af vores skole i nyere tid, og den er ny for alle. Det er en stor omstillingsproces, og derfor er det vigtigt, at vi fra kommunens side understøtter lærerne, lederne og skolepædagogerne i at forberede sig på den nye hverdag, der venter, så vi sikrer, at alle elever får de rette faglige udfordringer med gode resultater til følge, siger børne- og ungdomsborgmester Pia Allerslev (V).

Fra Bellahøj Skole til de øvrige skoler
Lærerne har skullet vælge et specifikt fagligt forløb i relation til skolereformen, og på Bellahøj Skole var samlet lærere fra kommunens skoler for at lære mere om motion og bevægelse og vigtigheden af, at bevægelse styrker barnets udvikling, både socialt, psykisk og intellektuelt.
Bellahøj Skole er Københavns første idrætsskole, og her har alle elever siden idrætslinien blev etableret haft fem lektioner om ugen med idræt/bevægelse.
Det er derfor naturligt af Bellahøj Skole var det kursussted, hvor det netop handlede om motion og bevægelse, og til at undervise lærerne var blandt andet fysioterapeut og bach.scient i idræt, Chalotte Runge, der både har været tilknyttet idrætslinien på Bellahøj Skole og arbejdet med et motorikprojekt i skolens børnehaveklasser.
Den praksis der har været anvendt på Bellahøj Skole, skal således nu komme lærere og elever til gavn i hele kommunen.

Læringen er det primære
– Lærernes kursusforløb i sidste uge gik rigtig godt, fortæller Chalotte Runge. – Vi arbejdede med bevægelse både i relation til den nye folkeskolereform, og specifikt med hvad vi kan gøre for motorisk usikre børn i indskolingen. Chalotte Runge skønner, at omkring hver femte elev enten er idrætsusikre, motorisk usikre eller lider af overvægt.
– Jeg har mange års erfaring i at arbejde med bevægelse i folkeskolen, og gennem årerne har jeg arbejdet med at få glæden indover det, jeg laver. Det skal være sjovt at bevæge sig, og hvis vi samtidig får en fysisk gevinst ud af det, så er det jo fantastisk, siger Chalotte Runge.
Hun understreger, at hovedformålet med den mere systematiske integration af motion og bevægelse i folkeskolen er at øge elevernes læring – og sundhed.
Chalotte Runge har i øvrigt udviklet en ny uddannelse, der skal gøre lærere og pædagoger til bevægelsesmentorer, der kan arbejde med bevægelse i indskolingen.

Print artikel Print artikel

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

LÆS AVISEN ONLINE
DAGENS MEST LÆSTE NYHEDER
Brønshøj på Twitter