Lørdag 23. september 2017
Foto: Colourbox.dk.
KAB åbner Psykiatrilinjen
Naboer kan være bekymrede for en psykisk syg beboer og i tvivl om, hvordan de bør handle. Nu er der hjælp at hente hos en telefonisk rådgivning
Skrevet af Dorthe Brandborg - 2. september 2014, 10:37:59

KAB åbner den 15. august 2014 en telefonisk rådgivning om beboere med psykiske sygdomme.
-Vi oplever, at både ansatte og beboere kan have svært ved at vurdere, i hvilket omfang en beboer med psykisk sygdom har brug for hjælp, og hvem man skal kontakte. Det kan telefonrådgivningen hjælpe med, forklarer Jens Elmelund, adm. direktør i KAB.
Der er tale om et forsøg i KAB, som vil løbe et år og herefter blive evalueret.
KAB administrerer ca. 20.000 boliger i København, herunder i Brønshøj og Husum.

Wake-up call
Hver 10. dansker oplever i løbet af livet en psykisk lidelser. Det rammer folk i alle samfundslag og boligtyper.
-Nu gennemfører vi et forsøg, men jeg vil da ikke lægge skjul på, at det egentlig er en samfundsmæssig opgave. Mit håb er, at forsøget kan blive et wake-up call, og at det bliver hørt. Der er behov for at styrke hjælpe- og støtteforanstaltninger for både beboere med psykiske sygdomme og deres naboer og de ansatte i boligområderne,, siger Jens Elmelund.
Psykiatrilinjen er åben for beboere og medarbejdere i KAB og vil være bemandet af fagpersonale fra Psykiatrifonden. Linjen er åben hver dag kl. 9.00-22.00 – i tidsrummet kl. 16.00-22.00 dog kun for akutte henvendelser.

Støtte fra Bikubenfonden og Realdania
Telefonlinjen er en del af et udviklingsprojekt i KAB, der har som mål at udvikle redskaber og metoder til at håndtere bl.a. sociale udfordringer i boligafdelingerne. Projektet er støttet af Bikubenfonden og Realdania.
Læs mere om Psykiatrilinjen på www.kab-bolig.dk.

Print artikel Print artikel

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

LÆS AVISEN ONLINE
DAGENS MEST LÆSTE NYHEDER
Brønshøj på Twitter