Kom ind i kampen Næsager
I sidste udgave af Brønshøj-Husum Avis skriver Jakob Næsager fra de Konservative, at Overborgmesteren har givet Brønshøj en rigtig modbydelig ”hadegave”. Hvad består denne såkaldte hadegave så af? Såmænd det, at et flertal på Rådhuset har valgt at afsætte penge til, at få undersøgt mulighederne for at anlægge en letbane fra Nørrebro Station over Tingbjerg […]

I sidste udgave af Brønshøj-Husum Avis skriver Jakob Næsager fra de Konservative, at Overborgmesteren har givet Brønshøj en rigtig modbydelig ”hadegave”. Hvad består denne såkaldte hadegave så af? Såmænd det, at et flertal på Rådhuset har valgt at afsætte penge til, at få undersøgt mulighederne for at anlægge en letbane fra Nørrebro Station over Tingbjerg til Gladsaxe. Her ville en sådan letbane kunne få forbindelse til den ringletbane – som allerede er vedtaget.
Så det den såkaldte ”hadegave” består af er, et ønske om at få kortlagt mulighederne for en sådan letbane. Hvad vil det betyde for Brønshøj og Bispebjerg – hvad betydning får det for Frederikssundsvej, forretningslivet, parkeringsforhold, trafik, byrum med mere. Dette skal, så vidt jeg ved, ske i en tæt dialog med borgerne og andre i Brønshøj og Bispebjerg. Og mon ikke at Jakob Næsager – selv om han bor langt ude på Amager – får lov at deltage i denne debat og dialog; det tror jeg.
Jakob Næsager skriver også, at Brønshøj burde have en Metro. Det klinger nu lidt hult. De konservative står ofte uden for budgetaftalerne på Rådhuset. Men det sker en sjælden gang, at de er en meget aktiv deltager i disse aftaler. Det skete også, da netop de Konservative, sammen med Venstre indgik en budgetaftale med Ritt Bjerregaard tilbage i september 2009. Hvad var det så de Konservative fik med denne aftale? Jo – de fik skudt en metro til Brønshøj langt ud i fremtiden. I forbindelse med byggeriet af metrocityringen var der planlagt et afgreningskammer ved Nørrebro Station – netop for at få en metro til Brønshøj. Dette afgreningskammer fik blandt andet de Konservative sparet væk.
I stedet for at tale om ”hadegaver” – skulle Jacob Næsager (og andre) måske i stedet overveje konstruktivt, at gå ind i arbejdet og dialog omkring en mulig letbane til Brønshøj/Gladsaxe. I mange andre byer i Europa kan det lade sig gøre, at kombinere effektive letbaner og samtidig sikre gode byrum, og afvikling af anden trafik.
Om det skulle ende med en letbane eller ej, vil det være nødvendigt men nogle massive investeringer, der kan sikre et løft af byrummene – specielt omkring Brønshøj Torv og Husum Torv. Også for at sikre, at der fortsat er lidt forretningsliv tilbage – om ikke andet, så omkring disse to samlingspunkter. Allerede i dag er der ikke meget liv tilbage på Frederikssundsvejs, forretningerne lukker på stribe – uanset antallet af parkeringspladser og der nu bliver etableret busbaner enkelte steder(!)
Om ikke længe åbner det nye ”mega center” i Herlev mindre end 1 kilometer fra Husum Torv – det kommer også til at koste forretningsliv og ”lys” på Frederikssundsvej. Hvis der fortsat skal holdes gang i Frederikssundsvej skal der ske noget nu – og her kunne en letbane måske være en løftestang.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Top