Fredag 18. august 2017
Kun halvdelen af nye minibiler er rustbehandlet fra fabrikkens side – man skal derfor selv sørge for en supplerende undervognsbehandling. Foto: autobutler.dk.
Rust – højsæson for bilejernes mareridt
En undersøgelse fra værkstedsportalen autobutler.dk viser at efteråret er bilejernes højsæson for rustbeskyttelse. Det skaber travlhed og risiko for ventetid hos landets autoværksteder
Skrevet af Erik Fisker - 11. november 2014, 08:59:49

Efteråret er de travleste måneder for rustarbejde på landets værksteder. Landets mekanikere har travlt, når de første frostdage indtager landet. Det er derfor nu man bør få bilen undervognsbehandlet, hvis man vil komme vinteren i forkøbet og nå at beskytte bilen, før vejene bliver saltet.
Afhængig af bilmærke og alder koster en rustbehandling i gennemsnit omkring 3-4.000 kr., men priserne kan variere med flere tusinde kr., og det kan derfor betale sig at spørge flere værksteder om priser.

Dansk vinter ødelægger bilerne
– Kombinationen af fugt, sjap, salt og et klima med meget skiftende temperaturer giver gode betingelser for rust. Selv nye biler risikerer at få forkortet deres levetid med flere år på grund af rust, hvis ikke de bliver beskyttet ordentligt. Det er især undervognen og hulrum der er hårdest ramt, for her udsættes bilen for en farlig cocktail af vand, salt og stenslag, fortæller Alan Hansen fra autobutler.dk. og tilføjer, at en bil med synlige rustangreb mister en stor del af sin værdi. – De synlige rustskader er typisk ved skærmkanter, bagklap og kølerhjelm, men landets værksteder ser desværre også en del biler, som har alvorlige skader i undervognen fordi galvaniseringen eller zinkbelægningen er ødelagt, siger han.

Print artikel Print artikel

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

LÆS AVISEN ONLINE
DAGENS MEST LÆSTE NYHEDER
Brønshøj på Twitter