Lørdag 27. maj 2017
Builder at facade plastering works
Foto: Colourbox.
Hver fjerde boligrenovering sprænger budgettet
Én ud af fire boligejere har oplevet, at renovering af huset blev dyrere end forventet, fordi de manglede viden og overblik over projektet fra starten. Alligevel prioriteres rådgivning lavt, fordi gode råd mangler synlig værdi, vurderer branchechef i Dansk Byggeri
Skrevet af Dorthe Brandborg - 2. december 2014, 11:07:09

I Danmark værner vi om boligen. Faktisk interesserer mere end halvdelen af danske boligejere sig for deres hjem i en grad, så de gerne kaster sig over renovering og større vedligeholdelsesprojekter.
Men mange projekter ender som en bet, fordi boligejeren mangler viden og overblik, inden projektet starter. En undersøgelse af Analyse Danmark for Energistyrelsen viser, at boligejerne meget ofte har oplevet, at et renoveringsprojekt tog længere tid end forventet eller blev sværere, end de troede.
Hver fjerde er endt med en regning, der sprængte budgettet, og det bør være en øjenåbner i forhold til at hyre en rådgiver, der forstår at styre den type projekter, påpeger Torben Kaas, branchechef i Dansk Byggeri:
-Når du skal i gang med større projekter i dit hus, er det altid en god ide med en rådgiver, det er simpelthen pengene værd. Du undgår dumme fejl, fejlinvesteringer og at du som boligejer selv skal styre en kompleks proces. Du får altid pengene hjem på en proces, der er effektivt styret, siger han.

Rådgiver tager ansvar for udgifterne
Professionel rådgivning hjælper især boligejerne på to måder. For det første vil rådgivningen ofte give bedre løsninger. Det betyder f.eks., at isolering af skunken viser sig at være mere energibesparende end de nye vinduer, boligejeren troede, var problemet.
Samtidig agerer rådgiveren som projektleder for de forskellige håndværkere, der er i spil. Det betyder, rådgiveren tager ansvaret, når der opstår et problem, som hverken elektrikeren eller tømreren vil vedkende sig – og derfor kun løser mod ekstra betaling.
Alligevel prioriteres rådgivning ofte lavt, fordi de gode råd mangler synlig værdi, vurderer Torben Kaas:
-Der findes en opfattelse af, at fordi rådgivning ikke fysisk kan vises frem, så har det ingen værdi. Men det er ikke rigtigt. Når folk hyrer rådgivere, ser vi, at de får en mere effektiv styring og smartere løsninger, der i højere grad opfylder deres ønsker og behov.

Totalrådgivning fra BedreBolig
Samme budskab lyder fra Energistyrelsen, der netop har lanceret BedreBolig-ordningen over hele landet.
Ordningen giver boligejerne mulighed for at henvende sig hos en BedreBolig-rådgiver, der kan give en samlet rådgivning i forhold til energirenovering af boligen.
-BedreBolig-rådgivning har fokus på energirigtige løsninger, men tager udgangspunkt i husejerens ønsker for boligen. Det vil sige, at man får rådgivning om, hvordan f.eks. et nyt køkken kan kombineres med energibesparende tiltag. Rådgivningen omfatter tekniske forhold, hvad det koster og ikke mindst den praktiske gennemførelse, så boligejeren kan komme hele vejen gennem renoveringen på betryggende vis, siger Hanne Lind Mortensen, chefkonsulent i Energistyrelsen.
Boligejeren vælger selv, hvor meget rådgivning han eller hun ønsker at købe og aftaler pris og omfang direkte med BedreBolig-rådgiveren.

Om undersøgelsen
53 procent svarer, at de interesserer sig for renovering og vedligeholdelsesprojekter i deres hus og gerne vil i gang med at renovere deres hus
24 procent svarer, at de har oplevet, at renovering blev dyrere end forventet, fordi de manglede overblik og viden om, hvad der var mest hensigtsmæssigt at gå i gang med
18 procent svarer, at de har oplevet, at renovering blev sværere end forventet
28 procent svarer, at de har oplevet, at renovering tog længere tid end forventet
Undersøgelsen er gennemført af Analyse Danmark for Energistyrelsen blandt 943 danske husejere over 18 år i august 2014

Print artikel Print artikel

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

LÆS AVISEN ONLINE
DAGENS MEST LÆSTE NYHEDER
Brønshøj på Twitter