Mandag 25. september 2017
En gang om måneden inviterer Jule Carl folk til at komme og løbe med hende. Den første gang efter nytår var i weekenden hvor der dukkede 13 løbere op ved det faste mødested Mosesvinget 3. Næste gang Julie inviterer til fællesløb bliver den 31. januar kl. 9.00. Foto: Kaj Bonne.
Vi starter med en luntetur
Kom i form efter julen
Skrevet af Dorthe Brandborg - 5. januar 2015, 18:08:16

En fed december måned med julemad og alkohol sætter sit spor på vægten og samvittigheden, så mange danskere sætter sig et mål om at komme i gang med at motionere efter nytår.
Løbecoach Julie Carl fra Brønshøj er en af dem, der i lokalområdet tilbyder sin ekspertise til folk, der gerne vil i gang med at løbe, og i weekenden inviterede hun til en ”luntetur” i Utterslev Mose for alle.
Klokken er 8.00. Børnene, Anna og Vitus, ligger stadigvæk og sover, mens Julie Carl og hendes mand, Rune, trækker i løbetøjet, spiser morgenmad og gør sig klar til at komme ud at løbe i morgenkulden. Vind og vejr afholder ikke det aktive ægtepar for en løbetur, og det er blevet en fast del af dagligdagen.
Julie Carl har dyrket løb siden hun var ni år gammel, og det var da også den motionsform, der er blevet hendes levevej, da hun for tre år siden sagde sit job op som investeringsrådgiver i Nordea for at leve af sin store passion for løb.
-Da min mand og jeg fik børn, handlede det også om at få livet til at hænge sammen. Jeg ville gerne være mere hjemme og få mere energi til det, der betød noget for mig, fortæller Julie Carl, der efterfølgende har taget sig en uddannelse som løbecoach og har læst Positiv Psykologi på Århus Universitet.

Motiver dig selv
-Mange er topmotiverede efter nytår, og træningen kommer til at fylde meget. Man skal helst kunne dokumentere på de sociale medier, at det går fremad, og så lægger mange for hårdt ud og får skader. Kravene til målet er, at det skal kunne lade sig gøre. Er du nybegynder, skal du for eksempel ikke gå efter at løbe et maraton to måneder senere. Desuden skal man heller ikke løbe, hvis man er stresset. Det skaber bare endnu mere cortison i kroppen. Det kan anbefales at have en løbeaftale med en ven/veninde, så man kan motivere hinanden, fastslår Julie Carl der aldrig har løbet mere end en halvmaraton og heller ikke har drømmen om at løbe en hel.
-Det handler om, at finde den motionstype du befinder dig bedst med, og som du synes er sjovest. Hvis du ikke bryder dig om at løbe, skal du heller ikke begynde på det. Der er så mange andre sportsgrene at kaste sig over, tilføjer Julie Carl, der selv løber hver anden dag og blogger om sine oplevelser med løb og giver gode råd på sin hjemmeside juliecarl.dk.

Print artikel Print artikel

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

LÆS AVISEN ONLINE
DAGENS MEST LÆSTE NYHEDER
Brønshøj på Twitter