Kvalitet handler om indhold – ikke antallet af mursten
Af Pia Allerslev, børne- og ungdomsborgmester i København De kommende ændringer på fritidsområdet i København har skabt stor debat. På grund af folkeskolereformen er vi nødt til at lave en smartere organisering, så vi samler de mange små fritidstilbud i større enheder tæt på skolerne. Dermed reducerer vi på udgifter til bygningsdrift, følgeordninger og ledelse […]

Af Pia Allerslev, børne- og ungdomsborgmester i København

De kommende ændringer på fritidsområdet i København har skabt stor debat. På grund af folkeskolereformen er vi nødt til at lave en smartere organisering, så vi samler de mange små fritidstilbud i større enheder tæt på skolerne. Dermed reducerer vi på udgifter til bygningsdrift, følgeordninger og ledelse – penge som skal gå til det, det hele handler om, nemlig børnene.

Store ændringer kræver dialog og debat, men lige nu handler den stort set kun om fritidstilbuddenes størrelse og meget lidt om, hvad vi putter i dem. Og institutionens størrelse alene er et misvisende udgangspunkt at diskutere den nye fritidsstruktur i København ud fra, fordi størrelse intet reelt siger om institutionernes kvalitet.

Vi har allerede i dag store fritidshjem og KKFO’er i København, der leverer et fantastisk pædagogisk tilbud med høj forældretilfredshed som følge. Og det er direkte forkert, når de i denne debat per automatik stemples som ringere tilbud. Og det ærgrer mig, at københavnske forældre unødigt går og frygter ”børnefabrikker”, hvor børnene løber rundt i store tomme haller uden voksenkontakt. Det kunne ikke være længere fra virkeligheden.

Mange har spurgt mig, hvilken forskning vi læner os op ad, når vi foreslår at danne større fritidstilbud. Sandheden er, at vi ikke er bekendt med nogen forskning, der endegyldigt dokumenterer, at store institutioner som udgangspunkt er dårligere end små – eller omvendt. Til gengæld findes der masser af forskning, som dokumenterer, hvad en daginstitution eller et fritidstilbud skal indeholde, for at kvaliteten er i top. Det handler om stærk faglig ledelse, det handler om dygtige – og nok – pædagoger, der er i stand til at se, høre, aktivere og motivere børnene, så de går hjem fuld af godt humør og med en masse spændende oplevelser og succeser i rygsækken. Og det handler om, hvordan vi bygger og indretter vores institutioner, så der er mulighed for at lave små hyggekroge og afdelinger for de børn, der af og til har brug for en pause fra det store fællesskab. Og der har vi i København allerede masser af erfaring at trække på fra byens mange store og velfungerende vuggestuer og børnehaver.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Top