Borgermøde om letbane
letbane.jpg
Visualisering af Brønshøj Torv med letbane. Foto: Illustration: COWI A/S
Der skal nu laves en såkaldt udredning af en letbane på Frederikssundsvej og gennem Bystævneparken og Tingbjerg. Brønshøj-Husum Lokaludvalg vil høre borgernes mening.

I 2015 skal mulighederne for en letbane gennem Brønshøj, Husum og Tingbjerg undersøges nærmere. Hvad vil det betyde i bydelen, hvis der kommer en letbane? Og hvad skal der til for at den giver færrest mulige gener? Det spørger Brønshøj-Husum Lokaludvalg borgerne om, og der er planlagt to aktiviteter i løbet af foråret.
Der afholdes stormøde mandag den 18. maj, kl. 19 på Husum Skole med deltagelse af bl.a. kommunens og rådgivere, der vil præsentere forprojektet og den kommende udredning. På mødet vil der blive arbejdet i temagrupper omkring byrum, linieføring, trafikafvikling, stoppesteder og parkering.
Der indbydes også til gadevandring i Tingbjerg fredag den 29. maj, kl. 16-18: Man mødes på Tingbjerg Skole, hvor kommunen og rådgivere også vil præsentere forprojektet og den kommende udredning. Herefter gås samlet eller i grupper ad de to ruter, som er foreløbig forslag til linieføring i Tingbjerg.

Letbane – måske i år 2025

Repræsentanter for Brønshøj-Husum Lokaludvalg deltager i en følgegruppe omkring udredningen af forholdene vedrørene en eventuel letbane, der i givet fald sandsynligvis skal gå fra Nørrebro Station ad Frederikssundsvej til Husum Torv, hvor den skal dreje til højre og via Bystævneparken og Tingbjerg fortsætte til Gladsaxe Trafikplads, hvor der bliver mulighed for at skifte til den kommende letbane langs Ring 3.
Der er lagt op til, at de københavnske politikere i 2018 skal træffe en principbeslutning, om der skal være letbane på Frederikssundsvej eller ej, og letbanen skønnes i givet fald tidligst at kunne åbnes omkring år 2025. Letbaner etableres generelt både som en del af et kvalitetsløft for den kollektive trafik, som en del af en forbedring og forskønnelse af byrum og byområder, og som et middel til at binde byområderne i et storbyområde bedre sammen.

 

2 kommentarer om “Borgermøde om letbane”

  1. K.Jespersen siger:

    Nej, vi skal ikke have en “letbane”. Vi skal have en metro med samme linieförelse.
    Ingen grund til at have sporvogne igen. Lav tingene ordentligt i stedet for.
    Metrolinie nu!
    Med busbane, cykelsti er der allerede plukket nok af Frederikssundsvej, der har behov for parkeringspladser til de handlende, der holder liv i gaden.

  2. Henrik siger:

    Når der ingen butikker er tilbage på grund af butiksdød og manglende P-Pladser, så lukker lokalavisen også, hvem skal betale annoncer ?

    1. Hvor meget støjer letbanen om natten ? Støjmåling og nattero.

    2. Bremse evne kontra en bus ? Trafiksikkerhed for børn, handicappede og ældre

    3. Bilforhandlere og supermarkeder, levering af biler, varer når der kun er 1 vejbane ? …. OG INGEN P-PLADSER til butikker og lokale beboere.
    Når stor vogn transporter og Falck lastbiler parkerer hvor der kun er 1 spor ?

    4. Tilstødende villaveje … P-Kaos og støj, som ved Flintholm st. i Vanløse.
    Villaejeren kan ikke finde en P-plads foran egen villa.

    5. Der bliver butiksdød, grafitti og mere kriminalitet dår butikker står tomme.

    6. Mere arbejdsløshed og kommunen søger pratikpladser som er en mangel vare i København og vores bydel.

    7. 1 Vejbane hvad med Politi, når der er røveri, brand og skyderi i Tingbjerg eller andre steder i bydelen, hvordan skal politiet komme frem ?

    8. I myldretiden på Frederikssundsvej med kun 1 vejbane, vil der være meget meget lange bilkøer og panik.

    9. Indsæt lange busser, og ekstra busser i myldretiden og spar mange penge fra fælleskassen, eller by en metro så livet og bydelen lever videre som handelsby.

    10 HUSK, af 5A er en travl buslinje… hvem er brugere !!! og husk at det er den længste buslinje i København derfor også mange brugere !

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Top