Annonce
Letbane på Frederikssundsvej – fordel eller ulempe?
Letbane.jpg
Sådan kan det komme til at se ud ved krydset Frederikssundsvej/Husumvej set mod Husum Torv om ti år. Foto: Illustration: COWI
Jeg deltog for nylig i informationsmødet om letbaneforslaget. Som udgangspunkt er det særdeles positivt, at Københavns Kommune vil give bydelens borgere en hurtigere trafikforbindelse på Frederikssundsvej, men efter min mening er det ikke et optimalt projekt

Jeg deltog for nylig i informationsmødet om letbaneforslaget. Som udgangspunkt er det særdeles positivt, at Københavns Kommune vil give bydelens borgere en hurtigere trafikforbindelse på Frederikssundsvej, men efter min mening er det ikke et optimalt projekt. Det virker som om Letbanen, skal være kommunens kompensation for den ellers oprindeligt planlagte metro-afgrening ved Nørrebro Station mod Brønshøj.

Det fremgår af letbaneforslaget, at busserne skal forsvinde fra Frederikssundsvej på strækningen mellem Husum Torv og Nørrebro Station. Måske bevarer man dog linje 2A fra Brønshøj Torv via Godthåbsvej til centrum. Kort sagt indebærer letbaneforslaget at der skal bruges tid på at skifte transportmiddel ved Nørrebro Station, hvis man vil videre imod byen.

Letbanen vil således blot være en lokal forbindelse på Frederikssundsvej. Der nedlægges desuden et antal busstoppesteder, så mange vil få længere vej at gå for at bruge banen. Letbanen kræver store omlægninger af Frederikssundsvej, hvor et stort antal P-pladser forsvinder. Det vil helt sikkert betyde en stigende butiksdød på strækningen.

Vi har i dag tre buslinjer, som kan bringe os til centrum. Linie 5A og 350S, som følger Frederikssundvej/Nørrebrogade til Nørreport og videre til Rådhuspladsen. Dertil linje 2A fra Tingbjerg/Brønshøj Torv via Godthåbsvej til Rådhuspladsen. Begge strækninger er trods opgraderinger snævre og transporttiden er principielt alt for lang.

En gratis løsning her og nu

Det være oplagt, at lade f.eks. linje 350A køre fra Bellahøj via Borups Alle direkte til centrum. Her har vi hele vejen en tresporet motorgade til rådighed, og rejsetiden vil kunne reduceres betydeligt. Denne løsning kan sættes i gang ultra hurtigt. Det kræver kun, at man, udover at flytte ruten for linje 350S, måske flytter nogle linje 5A og 2A busser pr. time til at køre på den “nye” linje 350S. Det kræver ikke flere busser og chauffører og er således en stort set gratis løsning på at give Brønshøj/Husum en effektiv centrum-forbindelse.

På lidt længere sigt kunne man faktisk bygge en letbane fra Brønshøj Torv eller Bellahøj, som følger strækningen Borups Alle/Åboulevarden/ H.C.Andersens Boulevard, måske med endestation på Holmen. Der er god plads til den. Det vil give Brønshøj/Husum og resten af byen et kæmpe trafikalt løft og være et særdeles godt tillæg til Metro cityringen.

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Brønshøj-Husum Avis
www.bha.dk
Top