Når voksne leger med tog
Modeltog-01-27-15.jpg
Ren lykke for drenge. Damplokomotivet med røg og lydeffekter får lyset frem i øjnene. Ikke sært at Rasmus Wad (lys skjorte) har en passion for netop den slags lokomotiver. Foto: Kaj Bonne
16 mænd udlever drengedrømmen med smil på læberne

Tju, tju, tju. Damplokomotivet nærmer sig stille og roligt stationen. Der kommer lige et ekstra hyl. Dampen stiger op fra skorstenen – og smilene breder sig hos folkene bag stationsbygningen.

Vel næsten siden togene blev opfundet, har især drenge været fascineret af de store maskiner. Og løsningen har ofte været at investere i modeltog. Det er ikke småbeløb, der gennem årene er brugt på at købe ting fra Märklin og Fleischmann.

En gang om ugen mødes medlemmerne af i klubben “1:32” i en lagerhal på Tobaksgrunden ved Ringvejen i Søborg. De er ved at stille en enorm modeljernbane op. Arealet er vel på ca. 250 kvm, så der er plads til tog, vogne, stationer, træer og buske, et havnebassin og nok 117 andre ting.

Brønshøj-Husum Avis er inviteret på besøg, så i dagens anledning kører tog efter tog rundt på de mange skinner. Men normalt har medlemmerne mere travlt med at fabrikere nye ting til anlægget, der i mange år var gemt væk inde i en bygning i København og kun kom frem et par gange om året til en messe

– Nu fik vi så mulighed for at leje os ind i den her lagerhal, men vi ved også, at vi lever på lånt tid. Der skal bygges på grunden, så måske er vi væk om et års tid, siger Rasmus Wad, der er et af de seks medlemmer, der er mødt frem. Hele foreningen tæller 16 medlemmer – passive inkluderet. Og et af de passive medlemmer bor såmænd i Herning.

-Jeg har selv en pæn samling modeltoge og vogne derhjemme. Märklin er det store nummer i den sammenhæng, fordi de laver dem i størrelse 1:32, siger Rasmus Wad, der til hverdag bor i Herlev og arbejder med it.

– Jeg er ikke just den fingerfærdige type. Her foregår det ofte efter de forhåndenværende tommelfingres princip. Men vi har jo trods alt en ambition om at tingene skal laves ordentlig. Og vi er sat så bredt sammen i medlemsskaren, at vi kan supplere hinanden.

Den station som medlemmerne står ved er udført i den rigtige dimension og er inspireret af stationen i Roskilde.

Damplokomotiver

– Min egen passion er damplokomotiver, men der findes også medlemmer, der går ind for de helt moderne tog. Og vi lever meget fint med hinanden i den sammenhæng, slår Rasmus Wad fast.

Et tog kan svinge voldsomt i pris, men man kan godt få en fornuftig maskine for 2.500 kr. i plastic. Og komme af med det seksdobbelte for et tog i metal

Det koster 2.000 kr. om året at være medlem. Og mange af pengene bruges til at skabe nye ting.

– Der er ikke så mange modeljernbaneklubber i Danmark, mens det i Tyskland er en endog meget stor passion, hvor der vel i enhver af de større byer er en forening, siger Rasmus Wad.

– Vi køber jo meget materiale i Tyskland og så ændrer vi på det, så det kommer til at se dansk ud.

Søger medlemmer

Klubben vil meget gerne have nogle flere medlemmer, så man er mere end glad for at blive kontaktet. Klubben har sin egen hjemmeside www.togklubben1til32.dk, så man kan kontakte bestyrelsen. Klubben tager meget gerne imod gæster til klubaftenerne, og der kom rigtig mange til et åbent hus for nylig.

– Vi har også en del sociale arrangementer med sommerfest og julefrokost – og her kører snapsen naturligvis rundt på en togvogn, siger Rasmus Wad.

At interessen for modeljernbaner er forbeholdt de meget få dementeres bl.a. af den kendsgerning at der var 600 betalende gæster til en messe i Skørping.

Da damplokomotivet tøffer rundt på skinnerne er det ikke bare medlemmerne, der smiler. Fotograf og journalist er øjeblikkeligt sendt tilbage til barndommens dage. Der er altså noget med drenge og tog.

– Og hvis I lige hører om nogen, der har 300 kvm gulvplads til leje til en rimelig pris, så sig lige til, lyder det fra klubformand Peter F. Nielsen.

Modeltog 08 27-15

Klubformand Peter F. Nielsen inspicerer skinnerne. Togene styres elektronisk via iPad. Foto: Kaj Bonne.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Top