Lørdag 21. oktober 2017
De københavnske elever skal have gejsten tilbage
I næste uge åbner de københavnske folkeskoler dørene til et nyt skoleår.
Skrevet af Pia Allerslev, børne- og ungdomsborgmester i København - 3. august 2015, 12:37:12

I næste uge åbner de københavnske folkeskoler dørene til et nyt skoleår. For omkring 5.000 elever bliver det første skoledag nogensinde, og rigtig mange forældre vil opleve deres børn tage imod den nye verden fulde af forventning og gåpåmod. Alt er spændende, alt tages ind – selv lektier har de ventet på med længsel. Men desværre er der en tendens til, at den faglige udvikling hos nogle børn går i stå, når de rammer de mellemste klassetrin. Motivationen for at lære er mindre, og nogle børn begynder pludselig at stille spørgsmålstegn ved, om undervisningen overhovedet giver mening: “Hvorfor er det lige, jeg skal lære procentregning? Jeg skal jo ikke bruge det til noget alligevel! Og hvad pokker rager det mig, hvad der skete under Første Verdenskrig?” Når man ikke kan se formålet med det, man lærer, er det ikke så underligt, at hver fjerde elev i 4. – 9. klasse i København siger, at de ofte keder sig i undervisningen. Det viser den nationale trivselsmåling for København.

Hvis vi skal have gejsten tilbage til de elever, der er ved at miste den, skal vi inddrage dem langt mere i undervisningen. Det kan læreren og skolepædagogen blandt andet gøre ved at sætte tydelige mål for, hvad eleverne skal lære, og hvordan de skal udvikle sig fagligt. Men det er ikke en øvelse, der skal foregå bag lukkede døre på lærerværelset. Målene skal sættes sammen med eleverne, så de føler sig inddraget, og så de føler et større ejerskab til deres egen læring.

Derfor samler vi netop nu – for fjerde år i træk – samtlige af byens 3.500 skoleledere, lærere og skolepædagoger til to dages fælles efteruddannelse på Professionshøjskolerne Metropol og UCC, hvor det at undervise efter synlige læringsmål er et af hovedtemaerne.

Her får byens lærere og pædagoger den nyeste viden på området sammen med konkrete redskaber til, hvordan dekan sætte gode faglige mål, der er tilpasset den enkelte elev, og hvordan de kan evaluere og følge elevens udvikling i forhold til de mål, de har sat sammen.

Forhåbentlig vil det betyde, at der fremover er langt flere københavnske elever, der i vores trivselsmåling svarer “sjældent” til spørgsmålet, om de keder sig i undervisningen.

 

Print artikel Print artikel

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

LÆS AVISEN ONLINE
DAGENS MEST LÆSTE NYHEDER
Brønshøj på Twitter