Annonce
Få nu hunden i snor
Løse-hunde.jpg
Ud over at have hunden i snor, ville også være rart, om alle hundeejere ville huske deres hundeposer, så de kan samle efterladenskaberne op og placere posen i en dertil indrettet affaldsspand. Foto: Colourbox
På Husum Skole har man flere dårlige oplevelser med hunde, der ikke har været i snor, og som ejeren ikke har kunnet kalde til sig.

For Husum Skole er Husum Parken en stor del af hverdagen. Parken og skolegården flyder sammen i et hele og parken bruges flittigt i undervisningen. Børnenes aktiviteter i parken er ikke blevet mindre efter den er blevet renoveret med kunststofbane og aktivitetshjørner. Ud over bevægelsesaktiviteter og idrætsundervisning benytter skolen også parkens område til almindelig udeundervisning. Der bliver løbet efter ordklasser, lavet skovstratego og mange andre faglige aktiviteter – især når vejret er godt er der en livlig summen af lærende børn.

-Ud over, at vi har elever, der bliver bange for hunde, sker det ikke sjældent, at elever kommer ind med brune efterladenskaber på sko og tøj, men værst er det dog, da en elev for nylig blev nappet i hånden af en løs hund, og så sent som i dag kom et bare i 0.klasse grædende i skole fordi en hund var løbet efter ham. En ting er, at det er godt gammeldaws træls, at en glidende tackling i fodboldspillet i frikvarteret bliver en ildelugtende oplevelse, men at en elev ligefrem får tandmærker i hånden er helt uacceptabelt, fortæller Husum Skoles skoleleder Annette Samsøe Jensen.

Min hund gør ingenting

Når en lærer beder hundeejer om at tage sin hund til sig, eller holde den i snor – helt efter parkens regler – er det oftest høflige svar med besked om, at hunden er så glad for børn og da slet ikke kunne finde på at bide! Ind imellem er der dog også mere hvasse svar fra hundeejeren, som er ubehagelige at modtage, når man bare vil sikre god og tryg undervisning til sine elever.

-En hundeejer er som regel glad for sin hund og er sikker på, at den ikke ville gøre nogen fortræd. Men ofte glemmer de, at barnet måske er decideret “hunderæd” for hunden, og alene den oplevelse gør barnet fortræd. Uanset om det er i et frikvarter eller om det er en del af skolearbejdet, der giver oplevelsen barnet et ubehag som kan vare længe. Barnet bliver forstyrret i sin leg eller i sin læring og det skal repareres, siger Annette Samsøe Jensen, der selvfølgelig medgiver at det er godt for et barn at lære at omgås dyr.

Men der måske ikke den mest frugtbare måde at lære hunde at kende på, når den kommer løbende og når et barn til midt på maven

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Brønshøj-Husum Avis
www.bha.dk
Top