Hjemkundskab med udgangspunkt i livretter
mit-kokkeri3.jpg
Kasper og Marius var i gangm ed at måle vand op til at koge ris. Foto: Kaj Bonne
2 deciliter vand, 300 gram mel. Der blev målt og vejet, da 5.b på Husum Skole i sidste uge lavede mad efter kogebogen "Mit Kokkeri".

Koncentrationen var stor, og der var ro og ingen pjat. Flere elever havde godt styr på, hvordan man håndterede en kokkekniv, mens andre var lidt mere tilbageholdende med at sætte fingrene ned i skålen og ælte dej. Marius er vant til at være med til at lave mad derhjemme og han har travlt med at rive gulerødder. Kasper vil helst være fri for at lave mad, men han er alligevel seriøs og har hovedet helt ned i opskriftsbogen og i fuld gang med at røre sammen til kødboller.

I dagens anledning har 5.b inviteret deres forældre til middag, som bestod af boller i karry med ris og coleslaw, grahamsbrød og raita. Til dessert har eleverne bagt en gulerodskage med ostecreme.

-Eleverne er rigtig gode til at holde styr på, hvordan man ganger opskriften op, og så er de også god til det med hygiejnen, fortæller kokken Amalie Dynnes Ørsted, der var på besøg for at introducere kogebogen “Mit Kokkeri”, som er udarbejdet i samarbejde med børn og derfor tager udgangspunkt i deres favoritretter.

Alle elever har fået kogebogen med hjem, og alle retterne er velsmagende, og instruktionerne er lette at følge. Det er elever fra hele landet, der har udvalgt retterne, mens kokke med særlig ekspertise i børnemadlavning, har udarbejdet opskrifterne. Opskrifterne har forskellig sværhedsgrad og der er taget hensyn til vores forskellige madkultur. Man kan læse mere om kogebogen på mitkokkeri.dk

Kokken Amalie Dynnes Ørsted, gennemgik opskriften med en af eleverne.            Foto: Kaj Bonne

Kokken Amalie Dynnes Ørsted, gennemgik opskriften med en af eleverne. Foto: Kaj Bonne

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Top