Fredag 28. april 2017
Forslag til nyt busnet i 2019 sikrer fortsat busforbindelse fra Brønshøj og Husum til Indre by
I et læserbrev i Brønshøj-Husum Avis, 8. november 2016, rejser Lars John Christensen kritik af forslaget om, at den kommende linje 5C skal erstatte linje 350S
Skrevet af Torsten Rasmussen - 29. november 2016, 08:50:16

Af: områdechef i Movia, Torsten Rasmussen

I et læserbrev i Brønshøj-Husum Avis, 8. november 2016, rejser Lars John Christensen kritik af forslaget om, at den kommende linje 5C skal erstatte linje 350S, når Cityringen åbner i 2019. Dette er blevet foreslået i Trafikplan 2016, som er sendt i politisk høring i kommuner og regioner.

Forslagene i trafikplanen er udarbejdet for, at den fremtidige busdrift er tilpasset og sammenhængende med den nye metro, Cityringen, som åbner i 2019. Den nye metro vil medføre, at mange passagerer sparer tid ved at bruge metroen i stedet for bussen og det forventes, at der vil være færre passagerer i busserne, blandt andet på busserne der betjener Nørrebrogade.

Der vil fortsat være et behov, for at sikre en god forbindelse mellem Nørrebro – Frederikssundsvej og Herlev – Ballerup og busbetjeningen på denne strækning er et klart opmærksomhedspunkt for Movia, i det videre arbejde.

Det foreslås i Trafikplanen, at linje 5C bliver den eneste linje fra Nørreport til Herlev og Ballerup. Movia foreslår, at linjen har 15 afgange i timen og 5 meter længere ledbusser, der sikre væsentlig større kapacitet, end det du kender fra 5A i dag.

Lars Christensen skriver i læserbrevet, at den nye linje 5C vil forlænge rejsetiden ind mod byen for borgere i Brønshøj og Husum. I dag er det sådan, at rejsetiden på linje 5A, fra Nørrebro til Nørreport, er ca. 2 minutter længere end på 350S. Vi forventer, at den forskel stort set vil forsvinde, når 5A bliver opgraderet til 5C.

Dette skyldes, at de nye busser har 5 dobbeltdøre, hvor man kan stige både ind og ud, som betyder, at passagerer hurtigere kan komme af og på bussen. Samtidig vil Frederikssundsvej også være færdigombygget og betyde færre forstyrrelser for buskørslen og en mere glidende trafik. Derudover betyder ombygningen af Frederikssundsvej også, at der bliver en begrænset muligheden for at overhale, så derfor bliver gevinsten ved, at 350S springer stoppesteder over væsentligt mindre.

Cityringen giver en masse nye muligheder for rejser i den kollektive trafik og hensigten med forslag til Trafikplan 2016 er at sikre et busnet, så passagererne får et samlet system med en god sammenhæng. Borgerne i Brønshøj og Husum vil altså, i forslaget, stadig have en god busforbindelse med linje 5C ind til Nørrebro og Indre by.

Print artikel Print artikel
2 kommentarer til “Forslag til nyt busnet i 2019 sikrer fortsat busforbindelse fra Brønshøj og Husum til Indre by
  1. K. Sørensen skrev:

    At påstå at 350S og 5C vil kunne betjene linien Nørreport – Husum Torv “uden den store forskel” er da vist kun noget som kan falde en Områdechef i Movia ind?

    5C skal betjene 9 stoppesteder (Ravensborggade, Kapelvej, Sjællandsgade, Stefansgade, 2200 Kultur, Glasvej, Hyrdevangen, Astersvej, Kobbelvænget) som 350S ikke betjener.
    Min erfaring som buschauffør er at det mere er selve stoppet end ind- og udstigning som er tidskrævende.

    Desuden er 5C (1/3 – 6m længere) ledbusser som bl. a. skal navigere i trafikken Nørrebrogade hvor vejbanen er snæver, folk kører, færdes og ikke mindst parkérer som det bedst falder dem ind.
    Højresvingende ved Stengade ind mod City vil blokere for ledbusser som skal videre til Elmegade.

    Prøv nu at vågn op hos Movia, ud og se på tingene og ikke mindst LYT til folk som dagligt bruger linierne og færdes i trafikken.

  2. Lars John Christensen skrev:

    Jeg er helt og aldeles på linie med K.Sørensen:

    Det er absurd at Torsten Rasmussen så “flot” og bredt konkluderer der er max 2 minutters forskel på linje 350S og 5A…Selv når 5C kommer i drift vil den alt andet lige skulle betjene de mange stoppesteder som 350S idag suser forbi og at bremse disse enorme busser op vil som K.Sørensen så rigtigt skriver tage tid og det er i det hele taget en KLOKKEKLAR forringelse af hele den offentlige trafik til/fra Brønshøj Husum – ALLE erfaringer gennem årene og lige siden sporvognene kørte har tydeligt vist at der ER et reelt behov for minimum 2 linjer på strækningen fra Husum til Nørreport.

    I gamle dage var det linje 7 der tog presset fra linje 5 og senere linje 17 og senere igen linje 17E mod Mørkhøj. Dette behov er absolut ikke blevet formindsket gennem årene, snarre tværtimod – da linje 350 S uden diskussion er Hovedstadsområdets mest travle S-bus linje!

    Vi har hverken Metro i området, eller er blevet stillet det i udsigt, så meget desto mere et komplet vanvittigt forslag som jeg selv har tænkt mig at arbejde lodret imod lige til det sidste!
    Det er dog for galt at en hel bydel skal miste sin eneste hurtigbus mod city for folk der går på arbejde og har behov for at komme hurtigere frem om morgenen og om eftermiddagen – Idag er det nærmest tale om en stor myldretid gennem hele Frederiksundsvej fra kl 6 morgen til kl 19 aften – Selv i weekenderne er der et betydeligt pres på BEGGE buslinjer!

    Samtidig har Københavns kommune set igennem fingrene med at det rask væk tillades alt for mange personbiler på Nørrebrogade, selvom det så fint blev vedtaget at Kun busser kunne entre gaden fra Nørrebro St – Man ser dagligt hobevis af billister køre ligeud af Nørrebrogade, forbuddet ignoreres fordi der inte gøres ved det, fordi man KAN!!

    Torsten Rasmussen og hans ligesindede i kommunen (Morten Kabell) skulle tage og køre med mig en tur fra Husum til Nørreport en eftermiddag så nedbringer jeg et stopur så de herrer ved selvsyn kan konstatere den store forskel på linje 5A og linje 350S i befordringstiden!

    Linje 5C skal have “premiere” næste år i Maj så kan vi jo tage turen med først 5C og derefter vente og SE hvor længe det tager i myldretiden! Det samme gøres så dagen efter eller senere samme dag, nu blot med linje 350S! Så skal d’herrer få syn for sagen, ved selvsyn!

    Forslaget er hermed givet videre!

    Med Venlig Hilsen

    Lars John Christensen
    Næstformand i Afdelingsbestyrelsen,Glumsøparken
    Glumsøvej

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

LÆS AVISEN ONLINE
DAGENS MEST LÆSTE NYHEDER
Brønshøj på Twitter