Lørdag 27. maj 2017
Cityline
Linje 5C forlænges fra Husum Torv til Herlev Hospital, så man kan komme direkte til Herlev Hospital fra Nørrebrogade og Frederikssundsvej uden skift. Linje 5C får også forbindelse til den kommende letbane i Ring 3. Foto: Movia
Bus 5A bliver til linje 5C
Den 23. april skifter 5A navn til 5C og forlænges fra Husum Torv til Herlev Hospital
Skrevet af Erik Fisker - 4. april 2017, 09:48:09

Det bliver nu muligt, at komme direkte til Herlev Hospital fra Københavns Lufthavn uden skift, når bus 5A bliver til 5C, hvor C´et står for Cityline. 5A er i dag Nordens travleste buslinje med ca. 20 mio. årlige passagerer, og med lanceringen af linje 5C forventes en passagervækst på ca. 1 mio. passagerer årligt.

Det forventes, at 5C kan transportere op til 2.200 passagerer pr. retning pr. time. I dag transporterer linje 5A ca. 1.500 passagerer pr. retning pr. time.

Når den nye linje 5C til april kører ud på strækningen mellem Herlev Hospital og Københavns Lufthavn, bliver det som Cityline med turkise busser, der kører CO2-neutralt på biogas. Dermed bliver Nordens travleste buslinje den første BRT-lignende buslinje i Danmark. BRT står for Bus Rapid Transit og er et internationalt buskoncept, som kendes fra europæiske storbyer som Paris og Barcelona.

Cityline er Movias BRT-koncept, som byder på mere plads, renere miljø og nemmere rejse for de godt 20 mio. årlige passagerer på linje 5C.

Turkise busser med god plads
Cityline busserne er længere og har derfor mere plads. Der bliver plads til 147 passagerer mod 82 i de nuværende 5A busser. Den ekstra plads vil kunne mærkes særligt i myldretiden. Cityline er også mere miljøvenlig. Busserne kører CO2-neutralt på biogas og udleder 72 pct. mindre NOx og 33 pct. færre partikler end de nuværende busser. De støjer også væsentligt mindre.

De nye Cityline busser får flere døre, som man selv åbner ved at trykke på en knap på siden af bussen, ligesom på S-tog. Det gør det nemmere at komme hurtigt ombord og gør rejsetiden mere effektiv. På dele af ruten kører Cityline også i eget spor, så busserne kan komme hurtigt gennem trafikken og forbi bilkøerne. Sammen med større vinduespartier, som skaber mere lys og luft, bidrager det til en mere behagelig rejseoplevelse.

– Vi spilder dagligt tusindvis af timer i trafikkøer. Det koster samfundet milliarder hvert år. Cityline er det første BRT-lignende koncept i Danmark, som med enkle, effektive og relativt billige midler forbedrer rejsetiden og reducerer trængslen. Cityline er skabt til at udnytte vejene bedre, siger Movias administrerende direktør, Dorthe Nøhr Pedersen.


Cityline
Cityline på 5C er bestilt og betalt af Herlev Kommune, Københavns Kommune og Tårnby Kommune. Kommunerne har samtidig opgraderet stoppestederne med nye læskærme og digital trafikinformation. Derudover har kommunerne investeret i nogle større anlægsprojekter, som f.eks. endestationen ved Herlev Hospital og på at skabe bedre fremkommelighed på Frederikssundsvej.
Der er samlet investeret 185 mio. kr. i Cityline.
Print artikel Print artikel

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

LÆS AVISEN ONLINE
DAGENS MEST LÆSTE NYHEDER
Brønshøj på Twitter