Annonce
Sundhed på skemaet
børneliv2.jpg
Børnene fik lov til at røre ved grisehjertet. Foto: Privat
I et samarbejde med tre læger har 1. klasserne på Bellahøj Skole lært om sundhed. Sidste uge stod på anderledes undervisning – og en gris, der lagde organer til.

Velkommen til uge 19 på Bellahøj Skole og et kig ind i, hvor spændende et forløb i sundhed kan gøres. Deltagerne i “Krop og sundhed” var alle 1. klasserne, og de fik det vigtige tema serveret, så alle sanser blev brugt. Og ja – også deres egen krop! Det er i sidste ende den, det handler om, og ikke undervisning for undervisningens skyld.

Hver morgen mødte alle op i løbetøj, for dagen startede med løb i Bellahøjparken. Så kunne eleverne puste ud i anden time, som var helliget teori om kroppen: kropsgloser, skelet og muskler, kredsløbet, fordøjelsen og hygiejne.

Så bankede det på døren, og ind trådte tre børnelæger fra organisationen “Børneliv”. De var inviteret for at lære eleverne om kroppens organer og sundhed på en underholdende og konkret måde. Deres undervisning havde nærmest form af et skuespil.

Da Morten, Daniel og Anne havde præsenteret sig, forsvandt de ud i baglokalet, men et øjeblik efter kom “Doktor Bob” ind i lægekittel og pudsigt nok også en cowboyhat. Han fortalte børnene, at de blev nødt til at hjælpe ham, for der var så mange patienter i venteværelset.

Det første, de skulle hjælpe ham med, var at råbe: “Første patient!”. Ind kom en mand, som Doktor Bob kaldte Arne, bidende af en kiks. Arne fortalte, at han havde så skrækkelig ondt i maven. Da han blev spurgt, hvad han havde fået til morgenmad, svarede han: “Kiks og toast og kakaomælk.” Samme menu til de andre måltider. En af Doktor Bobs minilæger, der var en af eleverne, gennemskuede, at manden var syg, fordi han spiste usundt. “Agurk, gulerødder, æbler, broccoli og vand er bedre, og så skal du også dyrke motion.” Med det råd blev Arne sendt hjem.

Minilægerne kunne derefter råbe: “Næste patient!” Det viste sig at være en kvinde, som havde svært ved at trække vejret. Minilægerne gav hende det råd at stoppe med at ryge.

En gris i baljen

Eleverne lærte også, at størrelsen på deres hjerte svarer til størrelsen på deres knyttede hånd. Alle elever prøvede at lokalisere deres eget hjerte og mærke det slå. En løbetur på stedet og nogle hop gjorde det lettere at mærke.

Ved siden af Hannah placerede Morten en anatomisk model af mennesket, hvor han uden problemer kunne fjerne lunger og hjerte. Hjerte-seancen blev krydret med en lille film af et hjerte, der pumpede blod ud i kroppen. “Hvornår holder hjertet pause?” blev eleverne spurgt. “Når man sover”, kom det prompte fra en lille gut, der glemte at række hånden op, inden han svarede. De mere tænksomme svarede: “Når man dør …”.

I det samme kom Daniel ind ad døren med en balje. Inden han ville vise eleverne indholdet, skulle de love ham ikke at sige “Adr!” De måtte godt tænke det, men ikke sige det. Op trak han nu organerne fra en gris med tunge, mavesæk, tarme, hjerte og det hele. Noget af det nærmeste, man kan komme på menneskets organer. De enkelte organer blev vist frem og gennemgået. Halsens to rør, som af en elev blev kaldt for madrør og luftrør, førte også til en snak om at få noget galt i halsen. Hjertet blev klippet af og skåret over, så eleverne kunne se de fire kamre. Det helt store clue var lungerne, som blev til balloner, da Daniel pustede luft i dem med et sugerør.

Sidste indslag fra lægerne fra “Børneliv” bestod i, at eleverne i små grupper kom op til bordet med alle griseorganerne. Der fik de lov til at mærke på hjertet, stikke fingeren ned i luftrøret, der lignede en støvsugerslange, lugte til nyrerne, som lugtede af tis, føle på tungen …

Bare alle skoletimer kunne være så spændende, varierede og lærerige! Det kræver dog nok en hel anden slags folkeskolereform – og økonomi – end den, vi er underlagt i disse år. Ja, det er en anden diskussion!

 Hannah ville gerne stille sig til rådighed for lægevidenskaben, og med rød og blå farve fik hun hjerte og lunger indtegnet på sin nøgne overkrop. Foto: Privat

Hannah ville gerne stille sig til rådighed for lægevidenskaben, og med rød og blå farve fik hun hjerte og lunger indtegnet på sin nøgne overkrop. Foto: Privat

Hele ugen med sundhed rummede masser af læring for de 92 elever. Foto: Privat

Hele ugen med sundhed rummede masser af læring for de 92 elever. Foto: Privat

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Top