Annonce
Letbanen et skridt nærmere
Letbane-33.jpg
Visualisering af en letbane i Ruten i Tingbjerg. Foto: Illustration: Gottlieb Paludan Architects
En metro til Brønshøj-Husum har meget lange udsigter. Det gælder ikke for en letbane gennem Frederikssundsvej og Tingbjerg

På baggrund af rapporten ”udbygning af kollektiv infrastruktur i København 2” samt rapporten ”Letbane fra Nørrebro St. til Gladsaxe Trafikplads” har politikerne i Økonomiudvalget i Københavns Kommune indstillet til Borgerrepræsentationen, at der for alvor arbejdes videre med anlæg af en letbane fra Gladsaxe Trafikplads gennem Tingbjerg og ad Frederikssundsvej til metroen ved Nørrebro Station med mulighed for senere forlængelse af letbanen til Nørreport Station.

Næste skridt i tilblivelsen af en letbane vil være dialog mellem Transport-, Bygnings, og Boligministeriet, Gladsaxe Kommune og evt. Region Hovedstaden om igangsætning og finansiering af en dybdegående undersøgelse i form af et udredningsarbejde. En udredning af en letbane fra Gladsaxe Trafikplads, via Tingbjerg og Frederikssundsvej, til Nørrebro Station vurderes at koste 15-20 mio. kr.

Metro i syltekrukke
Kommunen har også undersøgt en mulig metrolinje til Brønshøj Torv fra Rigshospitalet. Hvor en letbaneforbindelse fra Gladsaxe Trafikplads til Nørrebro Station koster 3 mia. kr. og en forlængelse til Nørreport Station koster yderligere 1,4 mia. kr. vil en metroforlængelse fra Rigshospitalet til Brønshøj Torv koste mindst 8,6 mia. kr.

Udover at en metroforbindelse vil være en del dyrere, vil den sandsynligvis først kunne blive etableret langt senere end kapaciteten ophører i busserne på Frederikssundsvej. Yderligere vil man ikke få løftet det nordlige Husum og Tingbjerg med højklasset kollektiv trafik, da det i rapporterne skønnes at være uforholdsmæssigt dyrt, og at det formodes, at der vil være for få passagerer til at videreføre metroen til disse områder.

I forbindelse med behandlingen i Økonomiudvalget var der ikke enighed om at lægge en metroløsning i syltekrukken. Venstre og Det Konservative Folkeparti afgav derfor protokolbemærkning om, at de hellere så en metroløsning.

Letbane fra Gladsaxe til Nørrebro St.
8,7 kilometer – 16 stop
24 min fra Gladsaxe over Tingbjerg, Husum og Brønshøj til Nørrebro

Anbefalet linjeføring med arbejdstitler for stationsnavnene.

4 kommentarer om “Letbanen et skridt nærmere”

  1. Lene Fulton siger:

    Der er meget langt mellem stoppestederne og dermed ikke venligt og brugbart for handicappede og ældre, som er dårligt gående.
    Jeg bor f. eks mellem Føtex og Veksøvej på Frederikssundsvej, hvor der i dag findes et stoppested midtvejs. Dette blot et eksempel, men der er mange flere…
    Letbane eller Metro vil det blive en forringelse i forhold til i dag, hvor vi har busserne, som er mere fleksible.

  2. Lars Barrett Engdahl siger:

    Også et nej tak til letbanen. Skal jeg til Nørreport med letbanen, så skal jeg skifte på Nørrebro til metro og igen på Frederiksberg. Idag kan jeg hoppe på 350 og køre direkte. Så er der også problematikken med parkering. Her har man tænkt dig at etablere de tabte på sidevejene, prøv lige at gå en tur langs Frederikssundsvej og se om du kan presse yderlige p pladser ind. Hvad vil der ske med de privat fællesveje mht trafik der, er der tænkt på det…. Driftsikkerhed, er det en gentagelse af Aarhus. Hvad sker der ved driftstop og man kan blive ved Mvh Lars Barrett Engdahl

  3. Jasper Holst Jørgensen siger:

    Mon ikke en af grundene til at man nedlagde sporvognstrafikken i København i starten af 70’erne var, at sporvognene var ufleksible og gjorde trafikken rigid og besværlig. At man, her næsten 50 år senere, vælger at kalde sporvogne for letbane gør ikke løsningen mere smidig – eller mindre pladskrævende.
    Der er allerede brugt mange millioner kroner på at lave bredere cykelstier og mere plads til stoppesteder til de lange 5C-busser på Frederikssundsvej – og nu vil man smide 15-20 mio. efter EN UDREDNING … – og så evt. bruge 4,4 mia. på at anlægge en moderniseret sporvogns-løsning, med endnu flere års anlægsarbejde og besværet trafik til følge.
    Spar dog de penge, og gå i gang med at planlægge den metro, der er den eneste fremtidssikrede løsning.

  4. Casper siger:

    Hvad er fordelen ved letbane i forhold til de nye elbusser?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Top